Hervannan pohjoinen sisäänkäynti muuttuu lähivuosina kokonaan. Hervannan valtaväylän molemmin puolin alkaa nousta noin 1 200 asukkaan kerrostalokortteleiden alue vuonna 2022. Uudet talot tulevat Matrix-tornien viereen.
Hervanta on malliesimerkki joukkoliikenteen ympärille kasvavasta kaupunginosasta. Pohjoisakselin kortteleiden lisäksi uusia asuinkerrostaloja on jo kaavoitettu Kanjoninkadulle ja Keinupuistoon.
Keinupuiston kerrostaloihin on tulossa koteja yli 600 asukkaalle ja Kanjonikadulle koteja noin 300 hervantalaiselle.
PUOLIAVOIMET KORTTELIT
Uudet asuinkorttelit ovat puoliavoimia ja 4–7-kerroksisia. Niistä tulee Hervannan valtaväylän varteen polveileva, viistokattoisten kerrostalokortteleiden rivi.
Asuin-, liike- ja toimistotilaa on 54 350 kerrosneliömetriä. Asuintalojen pohjoispäätyyn tulee 8000 kerrosneliömetrin pysäköintitalo.
Uudet korttelit ovat monimuotoisia. Rakennusten julkisivut ovat Insinöörinkadun puolelle paikalla muurattua tiiltä. Muissa julkisivuissa voi muurauksen lisäksi käyttää rappausta.
– Halusimme rakentamiseen muotoja, vinoja kulmia ja hyviä materiaaleja. Hervannan rakennukset ovat pitkälti olleet neljän suorakulman rakennuksia.
Talojen pihoista tulee pääosin maavaraiset, jotta niille voi istuttaa myös isoja puita. Pihoille on tulossa myös nurmikkoa ja istutuksia.
Orivedenkadun eteläpuolen suunnittelualueella on luonnosteltu korkea tornitalo. Siitä tulisi 21–24-kerroksinen, Matrixeja korkeampi.
Korkea tornitalo on suunniteltu kokoamaan rakennusjoukkoa ja osoittamaan pohjoisakselin keskuksen paikan. Tornin pihapiiriin on suunnitteilla myös pohjoisakselin liikekeskus.
KESKUSTAN VEHREÄ JATKE
Asuinkortteleiden suunnittelu on Tavilammen mukaan vasta alussa. Suunnitelmiin vaikuttavat ympärillä olevat alueet ja toisaalta raitiotie.
Uudentyyppinen korttelirakenne tukeutuu voimakkaasti joukkoliikenteeseen, kävelyyn ja pyöräilyyn. Rakennukset suojaavat pihapiirejä katumelulta.
Uudet kevyen liikenteen sillat lisäävät kaupungin tuntua, kun ne luovat vilkkaita risteyskohtia ja kohtaamispaikkoja. Väkeä tulee ratikoille ja ratikoista pois.
Vilkas liikenteen solmukohta edistää sitä, että alueelle tulee liiketiloja, eivätkä kaikki palvelut jää Hervannan nykyiseen ydinkeskustaan.
– Halusimme luoda entiselle keskustalle vehreän ja toiminnallisen jatkeen. Pohjoisakselista tulee leimallisesti kävelyn ja kevyen liikenteen alue.
Lue koko juttu Aamulehdestä (AL tilaajille)